Statut
Stowarzyszenia Zarządców Nieruchomości WAM
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Stowarzyszenie Zarządców Nieruchomości WAM zwane dalej Stowarzyszeniem jest samorządnym zrzeszeniem zarządców nieruchomości oraz osób zainteresowanych wspieraniem jego celów statutowych, działającym na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. – Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. 1989r. Nr 20 poz. 104 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą i niniejszego statutu.
§ 2
- Dla właściwego realizowania swoich celów statutowych, Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i zagranicznych organizacji realizujących podobne cele.
- O przystąpieniu do organizacji, o których mowa w ust.1, bądź wystąpieniu, decyduje Zarząd Stowarzyszenia, a zatwierdza Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia zwykłą większością głosów.
§ 3
- Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
- Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Warszawa.
§ 4
W ramach Stowarzyszenia mogą być tworzone sekcje, oraz komisje problemowe.
§ 5
Stowarzyszenie może posiadać własny znak graficzny na podstawie odrębnych przepisów, oraz ma prawo używania odznak i pieczęci wg wzorów zatwierdzonych przez Walne Zebranie Członków.
Rozdział II
Cele Stowarzyszenia
§ 6
Celem Stowarzyszenia jest:
- Kształtowanie właściwego wizerunku zarządcy nieruchomości.
- Wspieranie, organizacja i prowadzenie różnych form kształcenia w zakresie zarządu nieruchomościami ze szczególnym uwzględnieniem wspólnot mieszkaniowych.
- Stworzenie płaszczyzny współpracy wszystkich zainteresowanych oraz współuczestniczących w procesie zarządzania nieruchomościami.
§ 7
Realizacja celów Stowarzyszenia następuje w szczególności poprzez:
- Współdziałanie z instytucjami i organizacjami zainteresowanymi działalnością Stowarzyszenia.
- Podnoszenie kwalifikacji zawodowych zarządców nieruchomości.
- Opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących sfery gospodarki nieruchomościami.
- Prowadzenie działalności gospodarczej, zgodnie z obowiązującymi przepisami, celem wspierania działalności statutowej.
- Podejmowanie wszelkich inicjatyw mających na celu utrzymanie właściwej rangi zawodu zarządcy nieruchomości.
- Współpracę z pokrewnymi stowarzyszeniami i organizacjami krajowymi i zagranicznymi.
Rozdział III
Członkowie Stowarzyszenia
§ 8
Członkostwo w Stowarzyszeniu ma charakter członkostwa zwyczajnego lub wspierającego.
§ 9
- Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne jak i prawne. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenia.
- Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
a) członków zwyczajnych,
b) członków wspierających.
§ 10
- Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, nie pozbawiona praw publicznych i mająca co najmniej ukończony kurs zarządców nieruchomości, z zastrzeżeniem ust.2.
- Wymóg ukończenia kursu zarządców nieruchomości nie dotyczy osób zakładających Stowarzyszenie.
§ 11
- Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może być osoba prawna zainteresowana działalnością Stowarzyszenia i wspierająca je w szczególności organizacyjnie i finansowo. Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela.
- Członek wspierający zobowiązany jest do opłacania składek i przestrzegania postanowień statutu oraz władz Stowarzyszenia.
- Członek wspierający posiada prawa członków zwyczajnych, oprócz biernego i czynnego prawa wyborczego.
§ 12
Przyjęcia w poczet członków Stowarzyszenia dokonuje Zarząd na podstawie pisemnej deklaracji popartej opinią członka wprowadzającego.
§ 13
Członkowi zwyczajnemu Stowarzyszenia przysługuje:
- Bierne i czynne prawo wyborcze.
- Prawo do korzystania z wszelkich form pomocy organizacyjno-prawnej, świadczonych przez Stowarzyszenie na równych dla wszystkich członków zasadach, określonych przez Zarząd.
- Prawo do udziału w zebraniach, spotkaniach, komisjach problemowych itp.
- Prawo inicjowania działań służących celom Stowarzyszenia, oraz występowania z wnioskami do władz Stowarzyszenia.
- Noszenia odznaki organizacyjnej.
§ 14
Członek zwyczajny Stowarzyszenia jest zobowiązany do:
- Przestrzegania postanowień statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia.
- Aktywnego udziału w realizacji celów Stowarzyszenia.
- Propagowania idei i celów Stowarzyszenia.
- Współdziałania i samopomocy, oraz przestrzegania zasad koleżeńskiej współpracy.
- Systematycznego opłacania składek członkowskich.
§ 15
- Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje w wyniku:
1) Dobrowolnego zgłoszenia na piśmie wystąpienia ze Stowarzyszenia, po uprzednim uregulowaniu wszelkich zobowiązań.
2) Wykluczenia ze Stowarzyszenia w przypadku podejmowania działań sprzecznych ze statutem, nieprzestrzegania uchwał, lub działania na szkodę Stowarzyszenia.
3) Wykluczenia za Stowarzyszenia w przypadku niepłacenia składek członkowskich przez okres dłuższy niż 3 miesiące.
4) Wykluczenia w wyniku prawomocnego orzeczenia sądu powszechnego orzekającego karę dodatkową w postaci pozbawienia praw publicznych.
5) Śmierci lub utraty osobowości prawnej. - Wykluczenia ze Stowarzyszenia dokonuje Zarząd na wniosek Komisji Rewizyjnej. Wykluczonemu w ciągu 30 dni od daty otrzymania uchwały Zarządu o wykluczeniu ze Stowarzyszenia, przysługuje odwołanie do najbliższego Walnego Zebrania Członków. Odwołania składa się za pośrednictwem Zarządu Stowarzyszenia.
Rozdział IV
Struktura organizacyjna i władze Stowarzyszenia
§ 16
Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zebranie Członków.
- Zarząd Stowarzyszenia.
- Komisja Rewizyjna.
§ 17
- Kadencja Zarządu Stowarzyszenia i Komisji Rewizyjnej trwa 3 lata.
- Wybór członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej odbywa się zwykłą większością Gosów w głosowaniu tajnym lub jawnym, w zależności od uchwały w tej sprawie Walnego Zebrania Członków, w obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania członków.
§ 18
Uchwały Walnego Zebrania Członków podejmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, przy obecności:
1) w pierwszym terminie – co najmniej połowy uprawnionych do głosowania członków.
2) w drugim terminie, wyznaczonym w tym samym dniu 60 minut później od pierwszego terminu – bez względu na liczbę członków uprawnionych do głosowania.
§ 19
W przypadku ustąpienia, dobrowolnego wystąpienia ze Stowarzyszenia, wykluczenia lub śmierci członka władz Stowarzyszenia w trakcie kadencji, uzupełnienie osobowe tych władz następuje wg kolejności uzyskanych głosów spośród nie wybranych kandydatów.
Walne Zebranie Członków
§ 20
- Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie Członków.
- W Walnym Zebraniu Członków udział biorą:
1) z głosem decydującym – członkowie zwyczajni,
2) z głosem doradczym – członkowie wspierający.
§ 21
- Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje się raz w roku, w terminie do 30 czerwca w celach sprawozdawczych.
§ 22
O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zebrania, członkowie Stowarzyszenia powinni być powiadomieni co najmniej 14 dni przed terminem zebrania.
§ 23
Do kompetencji Walnego Zebrania należy w szczególności:
- Uchwalanie statutu Stowarzyszenia i jego zmian.
- Uchwalanie programu działalności Stowarzyszenia.
- Uchwalanie wysokości składki członkowskiej.
- Udzielenie absolutorium Zarządowi Stowarzyszenia.
- Wybór i odwołanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
- Uchwalanie ramowych regulaminów działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
- Zatwierdzanie budżetu Stowarzyszenia i sprawozdań finansowych.
- Podejmowanie uchwał o przynależności Stowarzyszenia do innych organizacji.
- Uchwalanie regulaminu obrad Walnego Zebrania Członków.
- Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia.
- Rozpatrywanie odwołań w sprawach członkowskich.
Zarząd Stowarzyszenia
§ 24
Zarząd Stowarzyszenia kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia między Walnymi Zebraniami Członków Stowarzyszenia.
§ 25
Zarząd Stowarzyszenia składa się z 3 do 5 członków. Zarząd na pierwszym posiedzeniu wybiera ze swojego grona Prezesa oraz wskazuje osoby wykonujące czynności Wiceprezesa, Sekretarza oraz Skarbnika.
§ 26
Tryb działania Zarządu Stowarzyszenia ustala regulamin uchwalony przez Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia.
§ 27
- Do kompetencji Zarządu należy:
1) Kierowanie działalnością Stowarzyszenia zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania.
2) Przygotowywanie projektów określających działalność programową i finansową Stowarzyszenia.
3) Zarządzanie majątkiem i funduszami Stowarzyszenia.
4) Reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz.
5) Organizowanie działalności gospodarczej.
6) Podejmowanie uchwał w sprawie przyjmowania i wykluczania członków.
7) Zwoływanie zwyczajnych i nadzwyczajnych Walnych Zebrań Członków Stowarzyszenia.
8) Składanie sprawozdań ze swojej działalności na Walnym Zebraniu Członków. - Do kompetencji Zarządu należą poza sprawami określonymi w ust. 1, wszystkie sprawy nie zastrzeżone do kompetencji innych organów Stowarzyszenia.
Komisja Rewizyjna
§ 28
Komisja Rewizyjna składa się z 3 do 5 członków i wybiera ze swego grona na pierwszym posiedzeniu Przewodniczącego i Sekretarza.
§ 29
- Do kompetencji komisji Rewizyjnej należy:
1) Kontrola całokształtu działalności Zarządu Stowarzyszenia.
2) Występowanie do Zarządu i Walnego Zebrania z wnioskami dotyczącymi ustaleń wynikających z kontroli.
3) Prawo zwoływania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w razie stwierdzenia nie wywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków, a także prawo żądania zwoływania posiedzeń Zarządu.
4) Zwoływanie Walnego Zebrania Członków, w razie nie zwołania go przez Zarząd w terminie ustalonym statutem.
5) Składanie Walnemu Zebraniu Członków sprawozdania z własnej działalności.
6) Składanie na Walnym Zebraniu Członków wniosków o udzielenie bądź odmowę udzielenia absolutorium Zarządowi Stowarzyszenia. - Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykła większością głosów.
Rozdział V
Majątek i fundusze Stowarzyszenia
§ 30
Majątek Stowarzyszenia stanowią fundusze, na które składają się:
- Składki członkowskie.
- Subwencje, darowizny, spadki i zapisy.
- Wpływy z działalności gospodarczej.
- Inne wpływy i dochody.
§ 31
Czynności prawne (oświadczenia woli) w imieniu Stowarzyszenia dokonują członkowie Zarządu. Wymagane jest przy tym jednoczesne współdziałanie dwóch osób.
Rozdział VI
Zmiana statutu oraz rozwiązanie Stowarzyszenia
§ 32
- Zmiana statutu lub rozwiązanie Stowarzyszenia wymaga uchwały Walnego Zebrania podjętej większością ¾ głosów z zachowaniem qworum określonego w § 17 statutu.
- W przypadku podjęcia uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia, Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia wybiera komisję likwidacyjną i podejmuje uchwałę o przeznaczeniu majątku Stowarzyszenia.
DEKLARACJA
wstąpienia do Stowarzyszenia Zarządców Nieruchomości
Wojskowej Agencji Mieszkaniowej
1. Nazwisko i imię …………………………………………………………………
2. Data i miejsce urodzenia …………………………………………………………
3. Dokładny adres zamieszkania (z kodem pocztowym i numerem telefonu)
……………………………………………………………………………………….
4. Miejsce pracy i telefon sł. ………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………….
Proszę o przyjęcie mnie w poczet członków Stowarzyszenia Zarządców Nieruchomości Wojskowej Agencji Mieszkaniowej z siedzibą w Warszawie.
Zobowiązuję się do przestrzegania statutu oraz aktywnego uczestnictwa w działalności Stowarzyszenia.
Jednocześnie oświadczam, że stosownie do postanowień § 10 statutu jestem osobą fizyczną posiadającą pełną zdolność do czynności prawnych, nie pozbawioną praw publicznych, oraz posiadającą co najmniej ukończony kurs zarządców nieruchomości.
…………………………….
(data i podpis kandydata)
Rekomendacja wprowadzającego …………………………………………………..
(nazwisko i imię, nr legitymacji członkowskiej)
……………………………………………………………………………………….
(treść rekomendacji)
……………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………..
…..………………………………..
(data i podpis wprowadzającego)