Historia
Za datę powstania Stowarzyszenia Zarządców Nieruchomości WAM należy uznać dzień 29.04.1999 r., tj. dzień zebrania założycielskiego, które odbyło się w Olsztynie i miasto to zostało wybrane na siedzibę Stowarzyszenia. Na zebraniu założycielskim przyjęto nazwę: Stowarzyszenie Zarządców Nieruchomości Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, ponieważ członkami Stowarzyszenia byli pracownicy Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.
Rejestracja Stowarzyszenia w sądzie olsztyńskim miała miejsce 13.07.1999 r.
W 2001 roku zmieniono siedzibę Stowarzyszenia z Olsztyna na Warszawę. Natomiast w roku 2016 zmieniona została nazwa Stowarzyszenia: ze Stowarzyszenia Zarządców Nieruchomości Wojskowej Agencji Mieszkaniowej na obecną: Stowarzyszenie Zarządców Nieruchomości WAM. Zmiana nazwy spowodowana była likwidacją Wojskowej Agencji Mieszkaniowej ale członkowie Stowarzyszenia wywodzący się z kadry i pracowników Wojskowej Agencji Mieszkaniowej chcąc zachować pewną ciągłość z dawnym miejscem pracy, zdecydowali o skróceniu nazwy i nie rozwijaniu nazwy zlikwidowanej Agencji pozostawiając w nazwie Stowarzyszenia skrót WAM.
W 2003 roku wybrano logo Stowarzyszenia.
W listopadzie 1999 roku Stowarzyszenie zgłosiło akces i wstąpiło do Polskiej Federacji Organizacji Zarządców i Administratorów Nieruchomości w Gdańsku, z której – z uwagi na marginalizację Stowarzyszenia w życiu organizacji i braku dobrej współpracy – wystąpiło w 2005 roku. W kolejnym, 2006 roku, Stowarzyszenie wstąpiło do Polskiej Federacji Zarządców Nieruchomości w Warszawie.
W 2002 roku Stowarzyszenie wraz z Wojskową Agencją Mieszkaniową było organizatorem Krajowej Konferencji „Mieszkalnictwo wojskowe, historia i perspektywy”, w której uczestniczyli przedstawiciele Rządu Rzeczypospolitej Polskiej, Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Wojskowej Akademii Technicznej, Rady Nadzorczej Woskowej Agencji Mieszkaniowej.
W latach 2008 – 2013 Stowarzyszenie prowadziło szkolenia z zakresu eksploatacji infrastruktury techniczno-budowlanej towarzyszące Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Technicznej „Ekomilitaris”.
W 2009 roku Stowarzyszenie współorganizowało w Krakowie Kongres Zarządców Nieruchomości.
Od początku swojej działalności Stowarzyszenie organizowało corocznie 1-2 seminaria o kursy o problematyce szeroko rozumianego zarządzanie nieruchomościami. Zaś od roku 2008 Stowarzyszenie organizowało, corocznie, 4 seminaria, szkolenia i kursy z zakresu doskonalenia kwalifikacji zawodowych zarządcy nieruchomości. Przedsięwzięcia powyższe Stowarzyszenie zgłaszało do Ministerstwa Infrastruktury, gdzie uzyskiwały stosowne numery ministerialne i były uznawana w działalności zawodowej zarządcy nieruchomości jako doskonalenie zawodowe.
W latach 2001-2004 Stowarzyszenie było organizatorem 12 postępowań kwalifikacyjnych dla osób ubiegających się o nadanie licencji zawodowych w zakresie zarządzania nieruchomościami. W późniejszym okresie postępowania kwalifikacyjne przejęło Ministerstwo Infrastruktury.
Od 2001 roku Stowarzyszenie zaangażowało się w prowadzenie praktyk zawodowych dla kandydatów na zarządców nieruchomości. W początkowym okresie, do 2005 roku, wspólnie z Centralnym Ośrodkiem Informacji Budownictwa w Warszawie, później (w latach 2006 – 2008) samodzielnie, a od roku 2009 w ramach Polskiej Federacji Zarządców Nieruchomości.
Działalność Stowarzyszenia związana z organizacją seminariów, kursów i praktyk zawodowych została w sposób drastyczny ograniczona z końcem 2013 roku, kiedy to weszły w życie, z dniem 1.01.2014r., postanowienia ustawy „deregulacyjnej” likwidującej zawód zarządcy nieruchomości.
Po zniesieniu obowiązku uzyskania państwowej licencji zawodowej zarządcy nieruchomości nie było już obowiązku ukończenia stosownych kursów i praktyk zawodowych. W tym stanie rzeczy Stowarzyszenie, od 2014 roku do 2023 roku, zaangażowało się w prowadzenie praktyk zawodowych prowadzonych przez Polską Federację Zarządców Nieruchomości dla uzyskania licencji PFZN, pomimo nikłego zainteresowania tą formą kształcenia. Główną kadrę dydaktyczną tych praktyk stanowili członkowie Stowarzyszenia Zarządców Nieruchomości WAM.
Należy zauważyć, że członkowie Stowarzyszenia byli powoływani w skład zarządu Polskiej Federacji Organizacji Zarządców i Administratorów Nieruchomości w Gdańsku oraz byli powoływani do zarządu Polskiej Federacji Zarządców Nieruchomości, w której to władzach zasiadają do dzisiejszego dnia. Członkowie Stowarzyszenia od 2007 roku do chwili rozwiązania z końcem 2013 roku, z rekomendacji Polskiej Federacji Zarządców Nieruchomości powoływani byli i uczestniczyli w pracach Państwowej Komisji Kwalifikacyjnej ds. licencji i uprawnień zawodowych z Zespole ds. Zarządców Nieruchomości oraz w Komisji Odpowiedzialności Zawodowej w zakresie zarządców nieruchomości.
Zarząd Stowarzyszenia Zarządców Nieruchomości WAM